Polacy chcą porad lekarza online. Koronawirus.

Data przeprowadzenia: 2020.03.18
Próba badawcza: Ogólnopolska, N = 1000
Opis
Spis treści

Jedynie co piąty Polak nie doświadcza trudności w spotkaniach z lekarzami z powodu pandemii koronawirusa.

Aż 80% Polaków wyraża zainteresowanie możliwością skorzystania z telemedycyny.

 

W Polsce, z powodu zagrożenia koronawirusem, 58,3% respondentów badania przeprowadzonego przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® we współpracy z haloDoctor.pl w dniu 18 marca 2020 roku, odczuwa trudności w bezpośrednich kontaktach z lekarzem. Tylko 21,8% uczestników nie doświadcza takich utrudnień, a co piąta osoba nie ma wyrobionego zdania na ten temat. Kobiety częściej niż mężczyźni zauważają te trudności w kontaktach z lekarzami.

 

W przypadku trudności z bezpośrednim kontaktem z lekarzem, aż 80% ankietowanych wyraża chęć skorzystania z telemedycyny. Tylko 7% respondentów uważa, że nie ma potrzeby korzystania ze zdalnych porad medycznych.

Respondenci sondażu wyrażają chęć korzystania z usług telemedycznych głównie ze względu na bezpieczeństwo, obawiając się możliwości zakażenia koronawirusem (57,5%), oraz z powodu ograniczeń funkcjonowania tradycyjnych placówek medycznych (57,4%). Dodatkowo, 40,4% badanych docenia oszczędność czasu wynikającą z zdalnych konsultacji. Inne powody obejmują potrzebę przedłużania recept, możliwe teraz dzięki e-receptom (36,6%) i e-zwolnieniom (18,7%), oraz potrzebę przesyłania wyników badań i dokumentacji (20,9%).

 

 

W ciągu ostatnich siedmiu dni więcej niż jedna trzecia Polaków miała kontakt z lekarzem w sprawach dotyczących swojego zdrowia.

 

Spośród tych, którzy potrzebowali pomocy medycznej, co drugi zdecydował się na poradę medyczną u lekarza rodzinnego lub w przychodni POZ, więcej niż co czwarty skorzystał z poradni specjalistycznej, a mniej niż co piąty odwiedził gabinet prywatny.

Już 26,7% uczestników sondażu, którzy potrzebowali porady lekarskiej w ciągu ostatnich siedmiu dni, skorzystało ze zdalnej pomocy lekarskiej. Dla co drugiego z nich głównym powodem korzystania z teleporady było ograniczenie dostępu do placówki medycznej, do której pierwotnie planowali się udać. Niemal co trzeci z osób korzystających z pomocy zdalnej zdecydował się na e-wizytę, ponieważ przestrzega zaleceń i unika wychodzenia z domu, a co dziesiąty z nich podjął decyzję zachęcony przez lekarza lub przychodnię, albo dlatego, że był to jedyny sposób na skonsultowanie się z lekarzem specjalistą.

 

W sumie 57% respondentów wyraża chęć skorzystania w najbliższym czasie z pomocy lekarza specjalisty, z czego 23,2% jednoznacznie deklaruje taką potrzebę. 21,1% osób nie ma wyrobionego zdania na ten temat, natomiast 21,9% twierdzi, że nie ma obecnie takiej potrzeby. W przypadku kobiet odsetek zainteresowanych poradą lekarską jest wyraźnie wyższy niż u mężczyzn – 63,7% pań i co drugi mężczyzna wyrażają takie oczekiwania.

 

 

Dr. Monika Jaremków z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat® podkreśla, że obecna sytuacja wyraźnie pokazała, jak istotne jest posiadanie alternatyw dla tradycyjnych wizyt lekarskich. Pacjenci obecnie kierują się głównie obawami związanymi z koronawirusem, ale po doświadczeniu e-rozwiązań, w przyszłości będą chętniej z nich korzystać i czasami będą oczekiwać ich od lekarzy. Na szczęście w Polsce mamy w pełni funkcjonującą e-Receptę, która stanowi fundament usług telemedycznych - komentuje dr Monika Jaremków.